Als ik terugdenk aan het begin van mijn ondernemerschap was het een spannende, maar ook geweldige tijd. Er was volop inspiratie en ik hield me bezig met de prachtigste vergezichten. Focussen op mijn toen nog nieuwe missie en visie was een makkie.
Eenmaal druk met ondernemen en midden in alle dagelijkse beslommeringen is focus houden echter een stuk moeilijker. Door de hectiek maak ik - en veel ondernemers met mij - keuzes soms snel en bijna zonder erbij na te denken.
Operatie geslaagd, patiënt overleden
Ondernemers staan vaak niet meer stil bij de keuzes die ze maken in de waan van alledag. Terwijl juist dit ons echt vooruit kan helpen!
Op korte termijn gezien lijken het namelijk inderdaad de beste keuzes, maar de vraag is hoe het zit met de lange termijn. Dan heb je een florerend bedrijf, maar is de vraag wat er nog over is van je missie en visie.
Stilstaan is vooruitgang
Een organisatie is gebaat bij stilstaan. De rust pakken om terug te gaan naar de oorsprong van je bedrijf. De enige vraag die je op zo’n moment aan jezelf hoeft te stellen, is: “Waarom deze keuze op dat specifieke moment?” Wat je concreet kunt doen:
- Maak inzichtelijk hoe de keuzes tot stand komen. Stel jezelf de vraag waarom je hebt gekozen voor die leverancier of wat de overweging is om een bepaald product voorrang te geven bij verkoop.
- Houd je producten en de klanten die je hebt eens aan tegen je visie en missie. Toets of deze bijdragen aan je missie of er juist afbreuk aan doen.
- Reflecteer eens waar je je tijd aan besteed en stel jezelf de vraag of de verhouding ‘productie draaien’, administratie en het écht anders doen nog steeds in verhouding is.
Op koers blijven
We zijn gewend om onze omzetcijfers te monitoren, terwijl het net zo zinvol is om dat bij je missie en visie kunnen te doen. Misschien nog wel belangrijker, want op deze manier weet je of je moet bijsturen om op koers te blijven.
Juist voor de ondernemers die verschil maken, geeft het energie en inspiratie stil te staan. Om te genieten van wat al gelukt is, van waar je nu staat en van wat er nog zal komen.
Zodat je je missie gaat volbrengen, want dat was tenslotte de reden om je onderneming te starten!