Het lastige van dromen is, dat ze zich niet eenvoudig laten vangen. Lastig om ze dan werkelijkheid te laten worden. Dat geldt ook wanneer je echt het gevoel hebt dat je je verhaal wil delen, maar nog niet helder hebt wat 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐣𝐨𝐮 𝐡𝐞𝐭 𝐛𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐩𝐨𝐝𝐢𝐮𝐦 is. Tijdens het jaarprogramma liet ik de deelnemers juist hiermee aan de slag gaan. Uit een tafel vol foto’s van plekken* om kennis te delen kozen zij de podia waarop zij zichzelf zagen staan. En waar ze naartoe wilden groeien.
𝐎𝐩 𝐰𝐞𝐥𝐤 𝐩𝐨𝐝𝐢𝐮𝐦 𝐰𝐢𝐥 𝐣𝐢𝐣 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐧?
Vanuit deze foto’s ontstond er een gesprek over de voorwaarden om je verhaal te delen. De personen in de zaal werden steeds duidelijker en het soort events werd steeds scherper. Het besef dat er niet 1 ultiem podium is, omdat het perspectief om een verhaal te delen kan wisselen. Kortweg konden we er 3 filteren:
⑴ 𝐊𝐥𝐞𝐢𝐧𝐬𝐜𝐡𝐚𝐥𝐢𝐠 & 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐞𝐞𝐥
Prettig wanneer je vlieguren wil maken als startende spreker of in een korte tijd veel mensen kennis met jou wil laten maken. Vaak staat er een bescheiden vergoeding tegenover, zorg ervoor dat je een degelijk en algemeen verhaal hebt. Denk aan plekken waar mensen samenkomen om te netwerken zoals een Open Coffee of een MKB-netwerk.
⑵ 𝐙𝐚𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤 & 𝐩𝐫𝐨𝐟𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧𝐞𝐞𝐥
Tijd om je expertise te laten uitbetalen en impact te maken op de bezoeker. Dit vraagt een gedegen voorbereiding, want er wordt verwacht dat je levert. Daartegenover staat dat een boekenbon of fles wijn niet meer volstaat, hier hanteer je een regulier sprekers- of trainerstarief. Denk aan bedrijven, ondernemersverenigingen, brancheorganisaties of een congres.
⑶ 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐞𝐤 & 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞𝐟
Soms zit de beloning van je werk en je expertise op een ander vlak, bijvoorbeeld ter bevestiging van je expertise. De impact hangt af van de grootte van het podium of liever gezegd: het aantal bezoekers. Denk aan een TEDxTalk waar geen financiële vergoeding tegenover staat. Vaak wel een sprekerscoach die met je meekijkt en na afloop een video. Of een gastcollege aan studenten , soms is het fijn om de volgende generatie te inspireren. En een foto met al die jonge mensen doet het goed op de socials.
De vraag wat jouw ultieme podium is, heeft vooral te maken met wie je als publiek wil hebben en welk doel je wil bereiken.
*Voor deze sessie hebben we gebruik gemaakt van een (oude) editie van LOCATIES, een uitgave van locaties.nl.