Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

Mieke van Kreuningen

Waarom is begrijpelijke taal zo belangrijk?

Je wil dat iedereen jouw tekst begrijpt. Is je tekst te moeilijk? Dan heeft dat grote gevolgen. Ik noem er drie.

1. Te moeilijke taal frustreert lezers

Moet je lezer zich door een tekst heen worstelen omdat die niet duidelijk is? Dan haakt hij af. Zoals iemand in een rolstoel niet naar binnen kan als de drempel te hoog is, zo sluit je met moeilijke teksten mensen buiten die minder goed kunnen lezen. En dat is een drempel waar miljoenen mensen last van hebben!

2. Je bereikt je doel niet

Jouw tekst heeft een doel. Dat doel bereik je niet als mensen jouw tekst niet begrijpen. Gevolg: mensen worden geen klant bij jou. Of ze doen niet wat je hoopt. Of ze bellen je op met vragen.

3. Begrijpelijke taal bespaart geld

Een duidelijke tekst spaart kosten uit. Een paar voorbeelden:

> Als de teksten op jouw website duidelijk zijn, bellen minder mensen je op met vragen. Dat scheelt je tijd of personeel.

> Als jouw e-mail onduidelijk is, dan doet je klant niet wat jij wilt. Ook dat kost tijd en geld.

> Als de tekst op jouw factuur duidelijk is, betalen meer mensen de rekening op tijd. Jij hoeft geen herinnering te sturen. Dat scheelt jou moeite.

Begrijpelijke teksten leveren dus geld op. En klanten.

Alle teksten in begrijpelijke taal?

Misschien denk je: begrijpelijke taal is kinderachtig. Dat is niet zo. Uit onderzoek blijkt dat ook hoger opgeleiden liever een tekst op een lager taalniveau lezen. (Met uitzondering van een tekst over hun vak.) Een heldere tekst met alledaagse woorden leest namelijk makkelijker en sneller. Het vraagt weinig inspanning van de lezer.

Denk eens terug aan je leraren op school: de ene leraar legde alles altijd wollig uit en had daar een half lesuur voor nodig. De andere leraar legde het zo uit dat de hele klas hem binnen 5 minuten begreep. Naar welke leraar luisterde je liever?

 van
Ook hoger opgeleiden lezen liever een tekst op een simpeler taalniveau.

blogs

Hoe zorg je voor een duidelijke lay-out?

Mieke van Kreuningen
Het is een grote ergernis onder Nederlanders: de kleine lettertjes op voedingsetiketten, in handleidingen en bijsluiters.

Hoe onderneem je zo duurzaam mogelijk?

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen als startup, ZZP’er of bedrijf in de categorie MKB. Hoe vertaal je MVO, Fairtrade en SDG’s in de praktijk? Deel 1.

Afval als waardevolle bijvangst

Dorothee Beens
'Als ik een ander kan helpen en ook nog eens voorkom dat die doppen op de afvalhoop komen, dan hebben we er allemaal wat aan’.

Houd de aandacht vast, gebruik minder prikkels

René van Maanen
Aandacht voor autisme is in deze hectische wereld erg belangrijk. Deze dag is bedoeld om iedereen bewust te maken van wat autisme eigenlijk is.

Hoe zorg je voor een duidelijke lay-out?

Mieke van Kreuningen
Het is een grote ergernis onder Nederlanders: de kleine lettertjes op voedingsetiketten, in handleidingen en bijsluiters.