Onderweg naar duurzame bedrijfsvoering, deel 2
Als startup vragen we ons af: hoe onderneem je duurzaam? Hoe vertaal je MVO, Fairtrade en SDG’s in de praktijk? In deze blogs nemen we je mee in onze zoektocht.
Als de term ‘SDG’s’ valt in een tekst of gesprek, is mijn automatische eerste reactie: Oeh, moeilijk, gedoe. Wat was het ook alweer? En wat moeten we nu weer?
Daar moeten we natuurlijk vanaf, van die reactie, want we willen met onze startup echt een positieve bijdrage leveren aan de wereld. We willen alle aspecten van de bedrijfsvoering bekijken om te zien hoe we die zo duurzaam en eerlijk mogelijk kunnen inrichten.
Wat heb je nodig om ergens niet meer bang voor te zijn? Het antwoord is: begrip. Leer het onderwerp van je angst of afweer kennen. Zorg ervoor dat je de SDG’s begrijpt. Word vriendjes met de SDG’s.
Eerst maar eens googelen op ‘wat zijn SDG’s’.
De SDG's (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030.
Prima zin. Ik schrap wel meteen dat ‘in 2030’ want dat vind ik voor mezelf niet zo relevant. Wij gaan immers kijken naar de keuzes die we nu kunnen maken. Het getal ‘17’ vind ik dan weer wel fijn omdat die verbonden is aan de datum waarop ik ooit verkering kreeg met mijn lief. Mijn bedrijf is ook op de zeventiende ingeschreven bij de kamer van koophandel. Zeventien is goed!
Ergens anders vind ik de omschrijving:
De SDG’s zijn de werelddoelen voor duurzame ontwikkeling.
Kijk, dat is een zin die je goed kunt onthouden en doorvertellen.
De volgende stap is natuurlijk uitzoeken wat duurzame ontwikkeling precies is. Op de site van SDG Nederland https://www.sdgnederland.nl/ lees ik verder. De SDG’s zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Achter de zeventien doelen zitten 169 targets. Die maken ze nog concreter.
Daar ga ik me de komende tijd dus in verdiepen: in die 17 doelen en 169 targets. Benieuwd hoe veel ik daarvan concreet kan vertalen naar ons nieuwe project!