De kracht van ‘nieuw’
Dat Meneer van Basten wat te zeggen heeft over een speler van Oranje, dat is op zich niet heel bijzonder te noemen. De reactie van de speler over deze kritiek, des te meer. Matthijs de Ligt, het lijdend voorwerp in dit verhaal, bleek niet alleen heel goed te reageren op de woorden van de Hollandse Legende, maar bleek zelfs verguld te zijn met diens aandacht. Dat leverde een mooi stukje ‘tillevisie’ op.
Uitgekauwd
En toen begon de ellende. Je kon geen voetbal- of praatprogramma opzetten of ie-de-re gast werd gevraagd naar de reactie van de Ligt. Nu ben ik een groot voorstander om zoveel mogelijk mensen te horen om mij een zo groot mogelijk beeld te vormen, maar in dit geval werd ik getrakteerd op 1 en hetzelfde antwoord. De Ligt had tenslotte de meest denkbare sportieve reactie gegeven. Het vertrekpunt is niks mis mee, want het interview met de Oranje speler was ook ontwapenend. De uitwerking was alleen vreselijk saai. Bij het ontwerpen van een programma voor een bijeenkomst, een congres of een evenement kijk ik naar de verschillende achtergronden van de sprekers en de verschillende invalshoeken die zij mee nemen.
De kracht van verscheidenheid
Bijvoorbeeld een deskundige op het gebied van communicatie en media die een schijnwerper zet op houding, uitdrukking en woordkeus. Wat is de scheidslijn tussen kritiek ontvangen, het boetekleed aantrekken of lijdzaam alles ondergaan?
Ik heb ook nog wel wat vragen voor het hoofd Jeugdopleiding. Je ligt nogal onder een vergrootglas als je doorbreekt in de voetballerij. Aan de ene kant ben je de Held(in) van het Publiek, maar met 17 miljoen bondscoaches kun je het hier natuurlijk nooit goed doen. Zie maar eens om te gaan met de verafgoding en verkettering ineen. Kun je je hiertegen als sporter beschermen? Of ligt die verantwoordelijkheid bij de club?
De winnende coach heeft altijd gelijk. Als verantwoordelijke voor de tactiek en de strategie, is hij dat ook voor de prestaties van de spelers? Ik zou wel willen horen hoe je je spelers beweegt om minder geslaagde acties om te zetten naar het plaatje wat je voor ogen hebt. Sterker, hoe zet je de rest van het team in om dat te bewerkstelligen? Ik gok zomaar dat een sportpsycholoog best wat zinnigs kan vertellen over de dilemma’s die je dan tegenkomt.
Praten voor eigen parochie
Bekende koppen zijn publiekstrekkers. En natuurlijk wil je de grootste deskundigen aan tafel die het publiek aanspreekt. Misschien wordt dat zelfs wel van je verwacht. Maar waarom vertellen wat we al weten? Wanneer je een onderwerp breed benaderd, zie je meerder facetten ervan. Daar zit echter een zeker risico aan; Je komt misschien wel op een idee die je hiervoor nog niet had. ;-)