Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
Loes Vork van Vork Communicatie

Vork Communicatie

Steeds opnieuw beginnen

Benader mij voor:

  • Interview
  • Samenwerken
  • Training
  • Advies
  • Lezing

Loes Vork

Marketingtrainer voor zelfstandig ondernemers * Blogs over MVO ondernemen * Communicatieadviseur Bestelbijdeauteur.nl * Creatieve workshops Boekselen * Auteur Uitgelezen en Denk je dat je mij kunt helpen? * Spreker over mentale gezondheid, in therapie zijn, belang van werk en netwerk

Duurzaamheid & de prijs die je vraagt

Onderweg naar duurzame bedrijfsvoering, deel 5

Als startup vragen we ons af: hoe onderneem je duurzaam? Hoe vertaal je MVO, Fairtrade en SDG’s in de praktijk? In deze blogs nemen we je mee in onze zoektocht.

Wat is qua duurzaamheid een goede prijs voor onze dienst?

We gaan twee diensten aanbieden en moeten de prijs daarvoor bepalen. Omdat we de eerste partij zijn die dit aanbiedt, kunnen we niet afkijken bij collega’s. Ook weten we niet wat onze toekomstige klanten ervoor over zullen hebben. Natuurlijk doen we marktonderzoek en vertellen vertegenwoordigers van onze doelgroep in de interviews dat ze de bedragen die we voor ogen hebben heel redelijk vinden. Maar of ze het straks ook echt aan ons gaan uitgeven, dat moet nog blijken!

Wat is qua duurzaamheid een goede prijs? Het is een prijs die voor meerdere partijen goed is. Voor onszelf moet het een eerlijke (‘fairtrade’) beloning zijn die zich verhoudt tot de inspanningen zoals de investering die we doen en het werk dat we eraan hebben. Voor de klant moet het een prijs zijn die in overeenstemming is met het resultaat dat het voor hem of haar oplevert. Het moet ook een prijs zijn die ons in staat stelt om andere partijen in de handelsketen eerlijk te betalen voor hun inspanningen. En het moet een prijs zijn die bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van onze onderneming. Die past bij de omvang van de markt (de grootte van de doelgroep), die zorgt voor continuïteit en die gezonde groei mogelijk maakt. Hoe duurzaam is het dat dat de meeste starters het 5-jarige bestaan niet eens halen?

Toch een beetje duurder maken?

Wanneer wij onze dienst duurder maken, hebben we meer winst per klant. Dat geeft op de korte termijn meer inkomsten. Wanneer we onze prijs verlagen, wordt het voor meer mensen financieel aantrekkelijk om mee te doen. Dat geeft op de lange termijn meer inkomsten.

Onze dienst is een database, en een database is waardevoller naarmate deze groter is. Dit betekent dat hoe meer deelnemers we hebben, hoe profijtelijker onze dienst wordt voor huidige deelnemers en hoe aantrekkelijker onze dienst wordt voor nieuwe deelnemers en hun klanten.

Toch met abonnementen werken?

En dan is er nog de keuze tussen eenmalige kosten en het aanbieden van abonnementen. Abonnementen zorgen voor terugkerende inkomsten, wat voor de continuïteit van je bedrijf erg plezierig is. Maar je blijft dan ook geld vragen aan je klanten. Ze moeten daardoor iedere periode opnieuw beslissen of ze blijven. Wij willen natuurlijk dat ze blijven, zodat onze database niet kleiner wordt. Bovendien blijkt uit marketingonderzoek dat consumenten steeds meer ‘abonnementen-moe’ worden. Abonnementen worden ervaren als duur en niet flexibel. Deze associatie hebben wij liever niet: wij willen dat onze klanten blij met ons zijn en dat van harte doorvertellen aan anderen.

Een abonnement is natuurlijk wel gerechtvaardigd als je iedere periode opnieuw inspanningen verricht voor je klanten. Maar wij hoeven voor een nieuwe klant maar één keer werk te leveren, of diegene nu lang of kort blijft. Is het dan eerlijk om steeds opnieuw geld te vragen?

Wanneer de eenmalige investering voor de klant erg hoog zou zijn, zou een abonnement verlichting kunnen bieden doordat de klant dan als het ware in termijnen betaalt. Maar ook dit is bij ons niet het geval.

Het effect van de prijs

Prijzen hebben ook een marketingeffect. Hoge kosten geven een gevoel van exclusiviteit en communiceren dat je veel waarde krijgt voor je geld. Lage kosten worden geassocieerd met lage kwaliteit, met iets waar je minder aan hebt. Deelnemers die meer betalen voor bijvoorbeeld dezelfde training, zullen zich meer inzetten én hebben dus een beter resultaat van de training. Ze waarderen de training dan ook hoger dan iemand die bijvoorbeeld gratis mee mocht doen. Te goedkoop is dus niet alleen slecht voor je eigen portemonnee, maar ook voor je klant!

We kregen de vraag steeds opnieuw

Omdat onze startup tevens een studieproject was, bespraken we de prijs uitgebreid met docenten en begeleiders. We noemden de bovenstaande argumenten en kregen toch steeds opnieuw de vraag: waarom deze prijzen? En: waarom geen abonnement? Totdat we zeiden: omdat wij de ondernemers zijn, en wij het zo willen. Want ook dat is ondernemen: je eigen keuze maken en daarvoor gaan.

Wij weten waar we voor staan. We willen een gezond bedrijf neerzetten waar we op een redelijke termijn een passend inkomen mee verdienen. Maar de belangrijkste drijfveer is dat we de wereld een stukje beter willen maken voor onze doelgroep én voor hun klanten.

Loes Vork van Vork Communicatie
Steeds opnieuw beginnen
Blogs

Lees verder:

Duurzaamheid & de prijs die je vraagt

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Wat hebben je prijzen met duurzaamheid te maken? Deel 5

Zorg ervoor dat je zelf je beslissingen kunt nemen

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Wat gebeurt er als je aandeelhouders andere waarden hebben? Deel 4

Ook een ZZP’er of starter kan Fairtrade zijn

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en SDG’s in de praktijk? Deel 3 gaat over aansluiten bij Fairtrade.

Word vriendjes met de SDG’s

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en Fairtrade in de praktijk? Deel 2 gaat over de SDG's: wat zijn dat eigenlijk?

Zichtbaar duurzaam drukwerk

Herrejan Veenema
Weet je dat er zichtbaar duurzaam papier verkrijgbaar is? Dat dat papier duurzaam én circulair is én biodiversiteit bevordert?

Presenteren met een stralende lach

Dorothee Beens
Wanneer je op de oppervlakte blijft heb je je 60% voorbereid. Dat gaat goed totdat er iemand in het publiek zit die vragen gaat stellen.

Die Ene

Dorothee Beens
Je kunt krampachtig proberen de beste te zijn, maar dan blijf je je ongemakkelijk voelen. Besteed in je voorbereiding hier aandacht aan.

Duurzaamheid & de prijs die je vraagt

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Wat hebben je prijzen met duurzaamheid te maken? Deel 5

Voordelen van een portfolio als spreker

Dorothee Beens
Ondersteun je sprekerskwaliteiten met foto's, maak een portfolio aan

Voorwerpen in je presentatie

Dorothee Beens
Het gebruik van voorwerpen in je presentatie maakt je verhaal levendiger en houdt de aandacht van je publiek vast.

Blijf flexibel, stel kaders

Dorothee Beens
De kaders liggen er al (de fundering, de muren en het dak), maar de inrichting kon ik zelf bepalen. Net als bij jouw verhaal.

Teksten op B1-niveau? Liever direct duidelijk!

Marina de Horn
Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. Toch kan een B1-tekst totaal onbegrijpelijk zijn. Hoe moet het dan wel?

Koudwatervrees of onvoldoende voorbereiding?

Dorothee Beens
Weet waar de twijfel zit om te gaan spreken

Betekenis geven aan je onderneming

Trudie Bukman - Schrier
Betekenisvol ondernemen heeft alles met zingeving te maken. Met passie, vuur en enthousiasme voor wat je aan het doen bent.

Focus

Trudie Bukman - Schrier
Aan het begin is het gemakkelijk focus te houden op het verschil dat je wilt maken. Op de langere termijn is dat lastiger. Hoe kan je focus houden?

Zorg ervoor dat je zelf je beslissingen kunt nemen

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Wat gebeurt er als je aandeelhouders andere waarden hebben? Deel 4

Ook een ZZP’er of starter kan Fairtrade zijn

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en SDG’s in de praktijk? Deel 3 gaat over aansluiten bij Fairtrade.

De stilte als knallende opening

Dorothee Beens
De het-zal-toch-niet-waar-zijn?-krantenkoppen, de opzwepende presentator, de jengelende jingles. We lijken de kracht van stilte vergeten te zijn.

Word vriendjes met de SDG’s

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen. Hoe vertaal je MVO en Fairtrade in de praktijk? Deel 2 gaat over de SDG's: wat zijn dat eigenlijk?

Hoe onderneem je zo duurzaam mogelijk?

Loes Vork
Blog over duurzaam ondernemen als startup, ZZP’er of bedrijf in de categorie MKB. Hoe vertaal je MVO, Fairtrade en SDG’s in de praktijk? Deel 1.

Waarom is begrijpelijke taal zo belangrijk?

Mieke van Kreuningen
Wanneer de tekst van je website, folder of nieuwsbrief te moeilijk is heeft dat 3 grote gevolgen.

Op koers blijven

Trudie Bukman - Schrier
Veel ondernemers staan vaak niet meer stil bij de keuzes die ze maken in de waan van alledag. Terwijl juist dit ons echt vooruit kan helpen.

Afval als waardevolle bijvangst

Dorothee Beens
'Als ik een ander kan helpen en ook nog eens voorkom dat die doppen op de afvalhoop komen, dan hebben we er allemaal wat aan’.

Hoe zorg je voor een duidelijke lay-out?

Mieke van Kreuningen
Het is een grote ergernis onder Nederlanders: de kleine lettertjes op voedingsetiketten, in handleidingen en bijsluiters.

Houd de aandacht vast, gebruik minder prikkels

René van Maanen
Aandacht voor autisme is in deze hectische wereld erg belangrijk. Deze dag is bedoeld om iedereen bewust te maken van wat autisme eigenlijk is.

De Homo Plasticus

Dorothee Beens
Via de lucht en ons voedsel krijgen we microplastics binnen en dat vindt een weg in ons lijf. Ik krijg gelijk beelden van een nieuw menssoort á la Iro

50 Shades of green

Dorothee Beens
Inrichting van de zakelijke buitenruimte, uitnodigend en groen.

Wat is het verschil tussen duidelijke en eenvoudige taal?

Mieke van Kreuningen
Het lijkt misschien hetzelfde, maar daar denken de geleerden anders over.

Hoe verzorg je een goede online bijeenkomst?

Dorothee Beens
Voel je tegenzin om online te gaan trainen, coachen of presenteren? Ik leef met je mee, want live is zo veel leuker en beter. Maar toch…

No Waste Soep – in het ergste geval gooi je het alsnog weg

Esther van Leeuwe
Ongeveer 40% van al het voedsel dat op de wereld geproduceerd wordt, belandt uiteindelijk niet op ons bord.

De kracht van 'nieuw'

Dorothee Beens
Dat Meneer van Basten wat te zeggen heeft over een speler van Oranje, dat is op zich niet heel bijzonder te noemen. De reactie van de speler over deze

Win-win-win

Dorothee Beens
Door weer lol te krijgen in geld uitgeven, lukte het me om al mijn spaardoelen te halen.

Hebben of tegoed houden

Dorothee Beens
Soms zakte me de moed in de schoenen, tot mijn eigen verrassing kijk ik nu met trots en voldoening terug.

Theater maken & Verschil maken

René van Maanen
Wat is het verband tussen liefde voor theater en het maken van verschil? Dorotheé Beens, oprichter van Verschil in zaken legt het uit.

Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt

René van Maanen
Je kunt medewerkers zoeken via headhunters of uitzendbureaus, maar je kunt ook navragen bij UWV of een werkplein of zij geschikte medewerkers hebben.