Een lezing ontwikkelen kost tijd, zeker wanneer je deze afstemt op het publiek. Een goed ontworpen presentatie levert iets moois op; naamsbekendheid, vertrouwen wekken, aandacht voor een onderwerp wat je aan het hart gaat of een fijne omzet. Daarom staan we in deze blog stil op welke manier een lezing, een presentatie of een workshop zich verhoudt tot het totaalaanbod van jouw bedrijf.
Maak gebruik van deze 3 inzichten
1️⃣ Maak inzichtelijk wat je jaarlijks moet omzetten en hoe je aan deze omzet komt. Op basis daarvan kun je een inschatting maken hoeveel tijd je kunt besteden aan het ontwikkelen en geven van presentaties en lezingen.
2️⃣ Wees niet te bescheiden over de kennis die je deelt. Het geven van een presentatie is een waardevol marketinginstrument en het kan zeker lonen om deze gratis te verzorgen. Maak dan een standaardpresentatie zodat mensen kennis met je kunnen maken. Is er toch een verzoek om maatwerk? Dat betekent maatwerk-uren en dus ook een maatwerk-prijs.
3️⃣ Door het geven van presentaties kom je in contact met toekomstige klanten, maar vraag ook eens aan je huidige klanten of zij jou ergens kunnen introduceren om te spreken. Zij zijn tenslotte enthousiast over je en hebben vast mensen die er op eenzelfde manier instaan en jouw kennis goed kunnen gebruiken.