Wij hebben ons gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Produceren en beheren online content. Schrijven B1-teksten, gericht op miljoenen Nederlandse inwoners. Om overheidstaal zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken.
Benader mij voor:
Wij hebben ons gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Produceren en beheren online content. Schrijven B1-teksten, gericht op miljoenen Nederlandse inwoners. Om overheidstaal zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken.
We willen duidelijke teksten. Op onze website, in onze brieven. Teksten die onze lezers direct begrijpen. Teksten die direct duidelijk zijn. Taalniveau B1 is wat mij betreft daarbij niet (langer) zaligmakend.
Tuurlijk: het is een goede richtlijn. Maar een perfect scorende tekst op B1-niveau is niet per se direct duidelijk. En dat is toch wat we willen?
Je wilt op vakantie naar het buitenland. En daar is blijkbaar zo’n duur paspoort voor nodig. Als je dat aanvraagt, dan wil je toch gewoon de stappen weten hoe je dat moet doen?
Als je een brief krijgt over gemeenteheffingen, dan wil je gewoon weten waar je aan toe bent, nietwaar?
En zo ook met: huurverhoging, vrijwilligersvergoedingen, uitkeringen, werkzaamheden in je straat, verkiezingen, subsidieaanvraag, wel of geen uitbouw enzovoorts.
Direct duidelijke taal is geen ver-van-je-bed-show. Taal is voor iedereen een groot onderdeel van het leven. Laten we het dan vooral niet ingewikkeld maken. En ons niet vastzetten met ‘als de tekst B1-niveau is, dan is het goed’. Want dat is niet altijd zo.
Direct duidelijk schrijven is een ambacht. Het is een kwestie van veel vlieguren maken. Niet van het eenmalig volgen van een achternamiddag-workshop of een enkele online training. Geen jip-en-janneke-taal. Geen onsamenhangende simpele zinnen. Niet per se een hoge B1-score.
Het is de kunst om snel de kern van je boodschap te benoemen. Direct duidelijk te zijn. Overbodigheid achterwege te laten. Ja, ook die juridische onderbouwing: verban die maar naar de bijlage. Door direct duidelijk te zijn voorkom je trouwens ook de nodige bedrijfskosten: want minder nazorg, minder telefoontjes naar het klantcontactcentrum (KCC) en dus minder belasting van je backoffice.
Er zijn talloze tips te geven over het schrijven van direct duidelijke taal. Ik geef er 3 voor nu.