Onderweg naar duurzame bedrijfsvoering, deel 4
Als startup vragen we ons af: hoe onderneem je duurzaam? Hoe vertaal je MVO, Fairtrade en SDG’s in de praktijk? In deze blogs nemen we je mee in onze zoektocht.
Wat is dat toch een mooi principe: als je bezig bent om je ergens in te verdiepen, dan vind je overal om je heen informatie die daarbij aansluit. Dat hebben wij nu dus met ‘duurzaamheid’. Het begint al bijna leuk te worden!
Zo las ik een stuk van Emy Demkes in De Correspondent, over aandeelhouders.
Het stuk begint hiermee:
‘Tijdens mijn onderzoek naar wat rechtvaardige consumptie betekent, stuit ik keer op keer op dat ene woord.
Aandeelhouders.
Bijvoorbeeld in het boek van oud-CEO van Unilever, Paul Polman: ‘Als aandeelhouders sturend blijven kunnen we geen systeem bouwen dat het welzijn voor iedereen nastreeft’, schrijft hij.
Ook antropoloog en auteur Jason Hickel stelt dat we de macht van aandeelhouders moeten inperken, willen we de planeet leefbaar houden en ongebreideld consumentisme tegengaan.’
Ik heb als ZZP’er gelukkig niets met aandeelhouders te maken. Maar het is wel een interessant gegeven om mee te nemen voor ons project-in-oprichting. Want daar is geld voor nodig, en dan zou je aan mede-investeerders kunnen denken. En investeerders willen, vermoed ik, winst maken.
Wat is het doel van ons project? Natuurlijk willen we eerst uit de kosten komen en vervolgens winst maken. We stoppen er werk in en willen er straks passende inkomsten uit halen. Maar de drijfveer die ons werkelijk energie geeft is een andere. Die is dat we de wereld een stukje beter willen maken voor onze doelgroep én voor hun klanten.
Dus het lijkt me handig als iedereen die iets te zeggen heeft over ons project, die laatste drijfveer met ons deelt. Dat ze keuzes accepteren die beter zijn voor onze doelgroep en hun klanten, dan voor ons en de winst. Dat ze ons zelfs helpen om de betere keuzes te maken. Dit alles overigens in de overtuiging dat duurzame keuzes op de langere termijn wel degelijk óók goed zijn voor de winst en de continuïteit van het bedrijf.
Wat goed is voor de wereld, is ook goed voor ons
Wij kunnen de aanloopkosten voor onze startup volledig met eigen spaargeld financieren. Dat heeft als consequentie dat we alleen meer geld aan bijvoorbeeld marketing uit kunnen geven, als er ook meer geld binnen komt. Het betekent ook dat onze groei echte groei zal zijn, en geen zeepbel. En het betekent dat we onze keuzes zelf kunnen blijven maken. Dat we niet overgeleverd zijn aan mensen die totaal andere dingen belangrijker vinden dan wij.
Hoe is dat in jouw bedrijf? Sta jij zelf aan het roer?