Wanneer je weet wát je precies tegenhoudt om te spreken kun je er mee aan de slag. Spanning om voor een groep te staan of om je verhaal te delen kan verschillende redenen hebben.
Wanneer je je verhaal niet helder hebt, kan het zijn dat je de kern van je boodschap nog niet helemaal helder hebt. Als je de boodschap in 1 zin weet te benoemen weet je dat je de kern te pakken hebt. Zo heb je een eenvoudige manier om te voorkomen dat je er teveel randzaken bij haalt. Zijn al die details écht even belangrijk?
Soms vertellen klanten me dat hun gedachten in rondjes lopen. Een verhaal zonder kop of staart. Of waar de staart weer overloopt in de kop ;-). Breng structuur aan zodat je hier grip op krijgt. Zet bijvoorbeeld de onderwerpen in een tijdlijn. Of start met je eindconclusie en ga deze stapje voor stapje uit te leggen.
Bij twijfels of het verhaal wel interessant genoeg is, is het belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep. Probeer je eens voor te stellen wat zij zouden willen weten, waar hebben zij echt wat aan? Misschien ken je wel iemand in je omgeving die je mag bestoken met wat vragen. Misschien wordt je nog verrast met de onderwerpen waarover je nog meer zou kunnen spreken.
Mocht je al klamme handen krijgen aan de gedachte dat alle ogen op jou gericht staan dan mag je ervaring op gaan doen. Dit kan al door met 2 klanten aan je keukentafel te zitten. Wanneer dat comfortabel voelt bouw het dan uit naar een wat groter groepje. Mensen bij wie jij je op gemak voelt. Misschien kun je een groepje bekenden uitnodigen om je verhaal te doen.
In het algemeen helpt het om je goed voor te bereiden en stap voor stap ervaring op te doen om makkelijker om te gaan met de spanning. Onderzoek waar jouw spanning vandaan komt en overweeg bij alle keuzes die je maakt:
volg je hart en doe datgene waar je energie van krijgt.