Als spreker is het zinvol een #portfolio samen te stellen. Je #presentatie is belangrijk, niet alleen op het podium. Nog voordat je een woord gesproken hebt krijgen mensen een indruk van je. Je kunt zelf sturen welke indruk dat is.
Het kost tijd om een uitgebreid portfolio op te bouwen, als beginnende spreker heb je die nog niet. Zorg er dan voor dat de foto's die je hebt een breed palet bedienen. Met 3 verschillende foto's kun je al veel kanten op.
Actiefoto Met een actiefoto laat je zien dat je gewend bent om voor een publiek te spreken. Het geeft de ander vertrouwen in je kwaliteiten.
Profielfoto Niet alleen op de sociale media is een profielfoto van belang. Tijdens een evenement of congres wordt er vaak een programma gemaakt, soms in boekvorm. Wanneer er echt aandacht aan wordt besteed worden ook de foto's van de sprekers en de dagvoorzitter geplaatst. Je kunt dan niet meer met de leuke vakantiekiekje aanzetten.
Contactfoto Laat vooral ook verschillende facetten van je persoonlijkheid zien. Voeg een #foto toe waarin je in contact bent met een ander, zo benadruk je je eigen veelzijdigheid. In zo'n foto kan oprechte interesse zichtbaar zijn of juist een bepaald plezier.
Met 3 goede foto's heb je de basis van een professionele portfolio te pakken. Dit is waarom ik zo graag samenwerk met Hannah Hansen. Ieder kwartaal sluit zij aan bij de MeetUP. Hierdoor zorgt zij niet alleen voor een beeldend verslag van de bijeenkomst, maar draagt ze ook op een laagdrempelige manier bij aan het portfolio van de sprekers.
Investeren in je eigen vakmanschap is zinvol, maar net zo waardevol is het om het vakmanschap van de ander in te zetten ter ondersteuning van jouw professionaliteit. Een goed samengesteld portfolio is een waardevol hulpmiddel voor elke spreker, want het biedt een krachtig beeld van wie je bent en wat je kunt.