Get Appointment

  • contact@fizcon.com
  • +(123) 456 7890
blog

Dorothee Beens

Blijf flexibel, stel kaders

Na 3 weken intensief werken is de nieuwe trainingsruimte zo goed als klaar. De komende periode zal duidelijk worden wat er nog mist, wat wel werkt of wat juist niet. Terugkijkend heb ik dit project net zo aangepakt als het ontwikkelen van een lezing, een presentatie of een training.

Voor de inrichting heb ik de hulp in geschakeld van Hildy van den Broek, zij is een kei in interieurontwerp. Terwijl ik al druk bezig was haar te overtuigen welke kleuren écht terug moesten komen, stelde zij me eerst een belangrijke vraag: 'Waar wil je je ruimte voor gebruiken?' Logisch, want de functionaliteit van de ruimte is de basis waarop je verder gaat creëren. Net als bij een presentatie is het van belang dat je weet waarvoor je het wilt gebruiken. Wanneer je bewustwording wil creëren maak je andere keuzes dan wanneer je mensen vooral wil laten lachen.

  • Waar wil je je presentatie/training voor gebruiken?

Al snel werd duidelijk dat ik me niet te vast wilde leggen, ik heb zoveel ideeën! De ruimte moet intiem en vertrouwd voelen met een klein gezelschap en ruim genoeg voor een groep tot 30 personen. De kaders liggen er al (de fundering, de muren en het dak), maar de inrichting kon ik zelf bepalen. Net als bij jouw verhaal. Je zet de kaders neer door goed te weten wat de kern is van jouw verhaal en bedrijf. Sommigen noemen dit hun missie en visie, anderen hun purpose en weer anderen noemen het een perspectief. Dit is de bandbreedte van jouw verhaal. Je kunt best over andere zaken verhalen, maar dat is niet zo belangrijk als jouw kern.

  • Wat is de bandbreedte van jouw verhaal?

En dan komt het inkleuren, in mijn geval letterlijk. Er is geverfd, schoongemaakt en de inrichting is gedaan. De vaste kleuren zijn overwegend rustig, de accessoires meer uitgesproken. Zo kan ik per keer bepalen welke uitstraling dan nodig is. Maar ook het meubilair is te veranderen. Wielen onder kasten zodat ik deze makkelijk kan verplaatsen, een kleed wat ik kan verleggen en een tafel wat ik kan vergroten. Net wat er nodig is. Door niet vast te houden aan werkvormen kun je je verhaal kleuren met dat wat je op dat moment naar voren wil brengen. Afhankelijk van de tijd, de doelgroep en de gelegenheid. Dus je hoeft geen afscheid te nemen van al die leuke ideeën, maar gebruik ze op het juiste moment.

  • Past je werkvorm voor deze gelegenheid, doelgroep en de tijd die je hebt?


Ik was blij met de hulp van Hildy, dat scheelde me veel tijd en grote missers. En zo is het ook bij het ontwikkelen van je presentatie of workshop. Je kunt een expert in schakelen, je doelgroep om feedback vragen of sparren met een collega. En zet niet alleen de piketpaaltjes in je verhaal, maar stel vooraf de kaders vast.

 van
je hoeft geen afscheid te nemen van al die leuke ideeën, gebruik ze op het juiste moment.

blogs

Koudwatervrees of onvoldoende voorbereiding?

Dorothee Beens
Weet waar de twijfel zit om te gaan spreken

Betekenis geven aan je onderneming

Trudie Bukman - Schrier
Betekenisvol ondernemen heeft alles met zingeving te maken. Met passie, vuur en enthousiasme voor wat je aan het doen bent.

Zorg ervoor dat je zelf je beslissingen kunt nemen

Blog over duurzaam ondernemen. Wat gebeurt er als je aandeelhouders andere waarden hebben? Deel 4

Hoe zorg je voor een duidelijke lay-out?

Mieke van Kreuningen
Het is een grote ergernis onder Nederlanders: de kleine lettertjes op voedingsetiketten, in handleidingen en bijsluiters.

Duurzaamheid & de prijs die je vraagt

Blog over duurzaam ondernemen. Wat hebben je prijzen met duurzaamheid te maken? Deel 5